Hulp vragen

Even op adem komen…

Wat goed dat u ons gevonden hebt op deze site. Dit is een eerste stap bij hulp in de laatste levensfase. Het valt soms niet mee om uw partner of familielid dag en nacht bij te staan. Veel van de zorg komt op de schouders van partner, familie of vrienden terecht.

Gelukkig zijn de vrijwilligers van VPTZ-Noordoost-Friesland er om u te helpen. Wij bieden gedurende een periode van ongeveer drie maanden kosteloos hulp en ondersteuning bij de verzorging van de zieke. Als partner of familie kunt u hierdoor op adem kan komen, even boodschappen doen of ’s nachts rustig slapen.

Vrijwillige palliatieve terminale zorg is mogelijk bij de cliënt thuis, maar ook als de patiënt in een zorginstelling verblijft kan de hulp van onze vrijwilligers worden ingeschakeld. De goed opgeleide vrijwilligers bieden ondersteuning. Ze verrichten geen medische handelingen, maar vervangen de mantelzorg.

Zo kunnen onze vrijwilligers hulp bieden bij persoonlijke verzorging, voorlezen of waken. Kortom: wij brengen letterlijk en figuurlijk rust in deze bijzondere periode.

De hulp kan bestaan uit:

  • Waken bij de patiënt, overdag maar vooral 's nachts.
  • Eten en drinken geven.
  • Lichte lichamelijke verzorging.
  • Emotionele steun verlenen, door bijvoorbeeld te luisteren of voor te lezen.
  • Signaleren van veranderingen in de toestand van de patiënt.
  • Bevindingen vermelden in het zorgdossier.
  • Er zijn voor patiënt en naasten.

Wie kan hulp aanvragen?

Wordt de zorg voor een naaste te zwaar? Dan kunt u als mantelzorger hulp aanvragen. De huisarts of thuiszorg kan helpen om dit te regelen, maar ook kunt u zelf contact met ons opnemen. Dit kan door te bellen met één van onze coördinatoren: Ankie van der Veen 06–22 14 12 96 of Lysbeth Vellinga 06–12 06 79 50.

Kennismakingsgesprek

Na aanmelding maken we een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Dit gesprek kan binnen 24 uur plaatsvinden. De coördinator brengt dan een bezoek aan de cliënt en zijn of haar mantelzorger(s). We stellen een aantal vragen om een beeld te krijgen van de situatie. Ook krijgt u de nodige informatie over onze stichting, kunt u vragen stellen en uw wensen kenbaar te maken. Samen komen we graag tot een oplossing die bij u past.

Ook als u denkt dat u niet direct onze hulp nodig heeft, maar misschien in de nabije toekomst wel, kunt u contact met ons opnemen. Door op tijd onze vrijwilligers in te schakelen krijgen de mantelzorgers de rust die ze nodig hebben om daarna hun geliefde weer bij te staan in deze belangrijke fase van hun leven.

Planning

Na het kennismakingsgesprek gaat de coördinator op zoek om een passende, beschikbare vrijwilliger te vinden voor de hulpvraag. In overleg met de zorgaanvrager maakt de coördinator een planning waarin staat wanneer welke vrijwilliger langskomt en informeert hier de betrokken partijen over. De coördinator blijft contactpersoon voor het geval er vragen over de inzet van de vrijwilliger zijn. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat de steun zo goed mogelijk aansluit bij de wensen en behoeften van cliënt en mantelzorger.

Kosten

Er zijn geen kosten verbonden aan de hulp van de VPTZ. Wel is het mogelijk om onze stichting te steunen door geld te doneren.

De hulp van VPTZ was voor mij echt een verademing. Ik ging er anders aan onderdoor.
Hulpvrager